דיאטה ים תיכונית מונעת סרטן
דיאטה ים תיכונית נצרכת באזורים אשר גובלים בים התיכון. מסקנות של מחקר אחרון הראו כי קיים קשר בין דבקות בדיאטה ים תיכונית והפחתה משמעותית לתמותה ממספר מחלות, תמותה ממחלות סרטן, תמותה ממחלות לב ומקרי מחלות כדוג' אלצהיימר ופרקינסון.
דיאטה ים תיכונית מייצגת את הדיאטה הנצרכת באזורים הגובלים בים התיכון. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שהיא תורמת לבריאות טובה יותר ואיכות חיים כללית. הדיאטה הים תיכונית היא גם מודל אכילה למניעה ראשונית ומשנית של מספר מחלות כרוניות. הדיאטה כוללת מגוון פירות, ירקות, דגנים, קטניות, עוף, דגים, אגוזים, זרעים, שמן זית וצריכה מתונה של יין אדום בזמן הארוחות. שמן זית, שהוא שומן חד בלתי רווי, הוא המקור העיקרי של שומן בדיאטה זאת, והוא מרכיב כ- 15% עד 20% ממנה. המאפיין העיקרי של הדיאטה הים תיכונית הוא צריכה נמוכה של בשר ומוצרי חלב.
ניתוחים אפידמיולוגיים מן הזמן האחרון מרמזים על כך שיותר מ- 90% ממקרי סוכרת סוג 2, 80% ממקרי מחלת לב כלילית ו- 70% ממקרי שבץ ניתנים למניעה ע"י אימוץ דיאטה בריאה שהמודל שלה הוא הדיאטה הים תיכונית. המסקנות של מחקר-על הראו קשר בין דבקות גדולה יותר בדיאטה ים תיכונית והפחתה משמעותית בסיכון לתמותה כוללת, תמותה מסרטן, תמותה ממחלות לב וכלי דם ומקרי מחלות אלצהיימר ופרקינסון.
מגוון פירות, ירקות, דגנים, קטניות, משולבים בעוף, דגים, אגוזים, זרעים, שמן זית וצריכה מתונה של יין אדום בזמן הארוחות.
- מחלת לב
- מניעת סרטן
- שמירה על המשקל
- שמירה על רמת הסוכר
- שמירה על רמת הכולסטרול
התועלת הבריאותית של הדיאטה מיוחסת לאינטראקציות הסינרגטיות בין החומרים המזינים ולאו דווקא לחומר אחד.
דיאטה ים תיכונית עלולה לא להתאים לאנשים עם אלרגיות מרובות או קשיים במערכת העיכול המונעים מהם לצרוך דיאטה נורמלית.
צריכת אלכוהול עלולה להגביר את הסיכון לפתח סרטן מסוגים אחדים.
מספר מחקרים הפגינו שדבקות בדיאטה הים תיכונית משפיעה בחיוב על רמות השומנים בדם.
Sofi F, Cesari F, Abbate R, et al. Adherence to Mediterranean diet and health status: meta-analysis. BMJ. 2008 Sep 11;337:a1344.
במחקר-על זה, נבחנו 12 מחקרי קוהורט אשר כללו יותר מ- 1.5 מיליון אנשים בריאים ו- 40,000 ארועים קטלניים ולא קטלניים כאחד. דבקות גדולה יותר בדיאטה הים תיכונית נקשרה להפחתה משמעותית בסיכון לתמותה כוללת, מקרי סרטן ותמותה מסרטן, מקרי תמותה ממחלות לב וכלי דם ומקרי מחלות אלצהיימר ופרקינסון. הניתוח המצטבר של 12 המחקרים הראה שגידול ב- 2 נקודות בדבקות בדיאטה גרמה ל- 9% הפחתה בתמותה הכוללת, 6% הפחתה במקרי המוות מסרטן, 9% הפחתה במקרי המוות ממחלות לב וכלי דם, ו- 13% הפחתה במקרי מחלות אלצהיימר ופרקינסון.
- Sofi F, Cesari F, Abbate R, Gensini GF, Casini A. Adherence to Mediterranean diet and health status: meta-analysis. BMJ. 2008;337:a1344.
- Zazpe I, Sanchez-Tainta A, Estruch R, et al. A large randomized individual and group intervention conducted by registered dietitians increased adherence to Mediterranean-type diets: the PREDIMED study. J Am Diet Assoc. Jul 2008;108(7):1134-1144; discussion 1145.
- Benetou V, Trichopoulou A, Orfanos P, et al. Conformity to traditional Mediterranean diet and cancer incidence: the Greek EPIC cohort. Br J Cancer. Jul 8 2008;99(1):191-195.
- Willett WC. The Mediterranean diet: science and practice. Public Health Nutr. Feb 2006;9(1A):105-110.
- Allen NE, Beral V, Casabonne D, Moderate alcohol intake and cancer incidence in women. J Natl Cancer Inst. 2009 Mar 4;101(5):296-305.



