מרכיבי מזון כנגד סרטן השד

מחקרים רבים נעשו במהלך העשורים האחרונים על מנת להכיר את מרכיבי המזון והשפעתם על סוגי מחלות שונים. מחקרים אלו בדקו הרגלי אכילה שונים, שימוש במרכיבי מזון שונים בארצות שונות מסיבות מסורתיות, אקלימיות וכלכליות. כל המחקרים העלו תוצאות זהות וברורות המספקות לנו תשובות שיעזרו לנו במניעת מחלות.

בעיה רצינית בתקופת ההתמודדות עם סרטן היא אובדן התיאבון. חשוב מאוד לנצל את התיאבון המועט שבכל זאת קיים על מנת לספק לגוף את מרכיבי המזון החשובים שיכולים לעזור לו להתמודד עם המחלה, לעכב את התפתחותה ואף למנוע את חזרתה.

בכתבה זו ריכזתי רשימה של עיקרי סוגי מזון שהוכחו על ידי מחקרים שונים כבעלי השפעה חזקה נגד סרטן השד. חשוב לציין שלא ניתן לבודד את השפעתו של מזון מסויים על תחום אחד בלבד. יש הרבה מזונות שמשפיעים גם על דברים נוספים ולכן יש לצרוך את המזונות הללו בתבונה ולשלב את כולם באופן מאוזן בדיאטה היומית. חשוב למצוא את הדרך הקלה ביותר לעשות זאת – לא רק על ידי אכילה של הפרי או ירק אלא על ידי מיצים, שייקים, רטבים שונים וכו'. כך למשל אם מומלץ לאכול ענבים אפשר למעוך אותם ליצירת מיץ טרי, אפשר לאכול אותם ישירות מהאשכול, אפשר להוסיף לסלט פירות ואפילו להוסיף לסלט עוף קר.

מרכיבי המזון העוזרים במניעת סרטן השד, לחימה בזמן המחלה והורדת הסיכוי לחלות במחלה:

מניעה:

שעועית
ברוקולי
כרוב
גזר
כרובית
זרעי פשתן - טחונים
ענבים אדומים
פטריות - בעיקר שיטאקי
דלעת
כוסמת

לחימה:

שומשום - לא קלוי ושלא עבר חימום מעל C°42
סלרי
קפה
חמוציות – אני ממליץ לשלב בהכנת שייקים בבוקר
לימונים
תרד
תותים
תבלין כורכום, כמו כן עוזר בהורדת דלקות במקריי דלקות פרקים ומפחית כאבים.

מורידי סיכון לחלות:

תפוח אדמה מתוק וכל מה שמכיל בטא קרוטן

ישנם יותר מ-300 מחקרים שנעשו על מנת להבין את היתרונות הבריאותיים של מרכיבים שמכילים סולפור כמו ברוקולי והרבה יותר ניבטיי ברוקולי במילחמה בסרטן השד וסרטן הערמונית.

מחקרים הראו שסולפור עצר את התפתחות תאי סרטן השד וסרטן הערמונית.

קצב צמיחת תאי סרטן בלוטת התריס הואט כאשר טיפלו בהם עם חומרים מכילי סולפור מברוקולי.

מחקר שנעשה על נשים ממוצא פולני בארה"ב מצא שנשים שאכלו 3 או יותר מנות בשבוע של כרוב מוחמץ (סאורקרוט), מבושל קלות או חי היו ב-22% פחות בסכנה לפתח סרטן השד לעומת נשים שאכלו רק מנה וחצי בשבוע.

לגבי מוצרי סויה- הרבה מהספרות מציעה שהוספת לדיאטה יש הפקט מסרטן השד אבל יש חילוקי דעות בנושא כשמדובר בנשים שהובחנו עם סרטן השד מכיוון שמחקרים וניסיון רב הוכיחו שחומרים המצויים בסויה מעודדים צמיחת גידולים המושפעים לאסטרוגן.(ככל שרמת האסטרוגן גדל כך הסיכון לסרטן השד גדל-ודרך אגב אננס טרי מאזן את רמת האסטרוגן בדם)

על זרעי הפשתן- מחקר בעכברים הראה שזרעי הפשתן יכולים לשפר את יעילות תרופה נגד סרטן מסוג טמוקסיפן בעצירת התפתחות סרטן השד.

ולסיום מחקר נוסף מצא שבין נשים שצרכו יותר מרכיבי מזון עשירים בבטה-קרוטן היו   אחוזים נמוכים יותר של סרטן השד. תפוח אדמה מתוק וגזר הם מקור מצויין לבטה קרוטן.

נכתב ע"י שף שרון ארצי

 

פעולות מסמך